sobota 23. marca 2013

Chudnutie

Napriek tomu, že som sem nedávno pridávala článok o tabletkách na chudnutie, rozhodla som sa opäť niečo napísať na podobnú tému, nakoľko s tým mám, najmä v ostatnom čase, dosť veľké skúsenosti a nakoplo ma popoludnie strávené so starou známou, ktorá nekonečný problém okolo chudnutia a priberania taktiež rieši. Keďže mám toho na srdci skutočne veľa, čo by som chcela napísať (a snáď teda aj niekomu pomôcť), je možné, že tento článok rozdelím na dve časti - prvá bude skôr o tom, "ako na to" a tá druhá zase môj názor na diéty a "stále chudnúcich ľudí bez výsledkov". Možno to ale celé dopadne inak, uvidím, ako to bude vyzerať :D. Takže, aby to nebolo príliš dlhé, lebo už teraz sa dosť vykecávam, púšťam sa teda do opísania toho AKO NA TO. Viem, že je týchto článkov na internetových blogoch a podobne veľmi veľa, takže ak Vás táto problematika nezaujíma, nepohoršujte sa, prosím a jednoducho stlačte červený krížik vpravo hore. Tí ostatní, ideme na to ;).

Ešte predtým, ako začnem písať o tom, čo je vhodné a nevhodné jesť, ako sa máte hýbať a podobne, dovoľte mi napísať pár vecí, ktoré sú pre úspešné chudnutie oveľa dôležitejšie. Ja si tu nejdem robiť reklamu, nechcem tvrdiť, že to, ako sa podarilo schudnúť mne je ten najlepší spôsob a že diéta, ktorú ste našli po 250-ty raz v magazíne pre ženy, je zlá. Možno niekomu pomohla, nejdem to súdiť, no z dlhodobého hľadiska diéty nie sú dobré a tento článok chcem venovať skôr tým, ktorí majú väčšiu nadváhu, poprípade sa im nedarí nijakým spôsobom schudnúť. Hádam Vám pomôžem...

Konečne sa do toho púšťame :D. Napíšem sem pár bodov, ktoré sú pre úspech naozaj dôležité a potom každý nižšie podrobnejšie rozpíšem.
Takže, dôležité je:

  • Zloženie stravy
  • Pohyb
  • Pozitívne myslenie
  • Chuť prekonávať prekážky a nevzdávať sa pri prvých neúspechoch
  • Zabudnúť na "ale"
  • Nájsť si motiváciu
Pekne poporiadku:

  • Zloženie stravy:
Bez zmeny jedálnička to nepôjde. Nemôžete očakávať, že stravou a lá fastfood schudnete. Tá je tak neskutočne kalorická a obsahuje toľko sacharidov, že z jednej "sladkej plnenej žemle" máte zásoby cukru tak na najbližší týždeň. Viem, že je veľa ľudí, ktorí sa stravujú relatívne zdravo a napriek tomu nechudnú, preto k tomuto bodu napíšem aj to, čo robím ja a ako to celé funguje. To ešte nie je záruka toho, že schudnete! Každému vyhovuje niečo iné a je to aj o pevnej vôli, no nakoľko mne sa to podarilo a stále darí (keďže ešte nie som na konci), rozhodla som sa s Vami o to podeliť a možno tak niekomu pomôcť. Netvrdím, že len strava, ktorú prijímam ja, je tá dobrá a že nič iné nezaberá. Len chcem napísať, čo pomohlo mne a aj ďalším. Koho to nezaujíma, čítať nemusí ;).

Dodržiavam tzv. "PALEO DIET", alebo teda, "Paleo diétu". Na záver pridám link na stránku, kde si budete môcť podrobnejšie prečítať, o čo ide a podobne, keďže článok je už teraz nehorázne dlhý a nie sme ani v polovici :D.

Dôležité je povedať, že napriek tomu, že sa to volá "diéta", žiadna diéta to skutočne nie je. Je to životný štýl, spôsob, ako žijete. Napriek tomu, že najbližšie riadky sa Vám možno budú zdať zvláštne (aj ja som vyvaľovala kukadlá, keď som o tom prvýkrát počula), neľakajte sa. Ak si na stravu zvyknete, telo to začne brať úplne prirodzene, budete šťastnejší, dokonca sa Vám zníži chuť na sladké :).

Základom tejto stravy je práve to, že obmedzíte príjem cukru na minimum (tým nemyslím na 0g a hazard so životom). Dospelý človek by mal denne prijať okolo 100-150g cukru. Vtedy sa s Vami nič nedeje, teda nechudnete ani nepriberáte. Aby som to lepšie vysvetlila, predstavte si, že Vaše telo je auto a že energia je benzín. Aby Vaše autíčko mohlo jazdiť, potrebuje benzín, to je logické. Keď mu dáte presne toľko benzínu, koľko potrebuje na cestu, všetok benzín spáli, spokojné dorazí do cieľa a Vy nepriberáte ani nechudnete. Vaše (a donedávna ešte aj moje) auto je však dlhodobo zvyknuté na iný systém. Namiesto toho, aby sme mu dali presne toľko benzínu, čo na cestu potrebuje, lejeme doňho nehorázne množstvá. Auto si benzín vezme a ten, ktorý potrebuje, cez deň spáli. Ale vždy iba toľko, koľko na deň potrebuje. Hádajte, čo urobí s tým zvyšným, ktorý už nestihne spáliť? Áno, končí presne tam, kde nechceme - na našich pneumatikách na bruchu a faldíkoch na zadku.

Ak chcete schudnúť, musíte jednoducho Vaše telo naučiť na spätný chod. Jednoducho povedané, dať Vášmu autu menej benzínu, ako skutočne potrebuje na deň. Tak bude nútené vziať si zo zásob, ktoré si za tú dlhú dobu vytvorilo, aby vôbec mohlo prísť do cieľa. A vy budete chudnúť...

Na stránke, ktorú Vám sem na záver pridám, nájdete podrobnejšie napísané, čo všetko a ako máte jesť. Je to veľmi jednoduché a preto len v skratke: Potraviny sa v Paleo strave delia do pomyslenej pyramídy, pričom jej základy (teda najväčšiu časť Vášho jedálnička) by malo tvoriť najmä mäso a to akékoľvek, na akýkoľvek spôsob a v neobmedzenom množstve (okrem vyprážaného), ďalej mäsové výrobky (prosím, nemyslím tým paštétu z obchodu so 100 é-čkami), mlieko (hoci sa v tejto strave až tak neodporúča, mlieko rozhodne nevynechajte), biely nesladený jogurt (najlepšie smotanový, hlavne nie nízkotučný, tuky sú pri tejto strave povolené a treba ich jesť dostatok!), tvaroh, vajcia, syry, ryby, ale pokojne aj klobásky, slaninka a párky :). Myslím že najmä mužom sa táto časť bude páčiť :D.
Keď postúpite v našej pomyslenej pyramíde vyššie, na strednú úroveň, tu by sa mala nachádzať zelenina a ovocie. Ovocie síce obsahuje cukor a to celkom dosť, no je to vždy tá lepšia voľba ako sladká tyčinka z obchodu. Prosím, neurobte tú strašnú chybu ako na začiatku ja a v snahe schudnúť čo najviac neprestaňte jesť ovocie! Začali sa mi lámať nechty a padať mi vlasy, preto sa tomu radšej vyvarujte, schudnete aj tak. Ovocie je skutočne veľmi dôležité, pretože obsahuje množstvo vitamínov :). To ale zase neznamená, že máte jesť len ovocie. Nakoľko obsahuje dosť cukru, pri konzumácii samotného ovocia skôr priberiete (ak sa nebudete dostatočne hýbať).
Na vrchole našej pomyslenej pyramídy sa nachádzajú orechy, bobuľové ovocie (jahody, maliny...), maslo, olivový olej a ostatné tuky.
Čím vyššie na pyramíde stúpate nahor, tým viac sa má aj zmenšovať množstvo potravín. Teda najviac máte jesť mäsa a potravín uvedených v spodnej časti a najmenej z tých, ktoré sú na vrchole.
Pre ilustráciu vkladám obrázok pyramídy :)


Cukor by ste mali obmedziť aspoň pod tých 100g, aj keď, ideálne je pod 70g na deň. Na rôznych internetových stránkach určite nájdete to, koľko sacharidov potraviny obsahujú. Celkovo platí, že ak sa držíte v spodnej časti pyramídy, je to výborné, pretože tieto potraviny obsahujú cukru najmenej. 
Osobne sa snažím držať niekde do 50g, ale ja som mala skutočne veľkú nadváhu a potrebovala som schudnúť naozaj veľa a podľa možností "rýchlo", preto len tých 50g. Zvykla som si tak a nechcem to teraz meniť :). Zdá sa to hrozné, no pravdou je, že čím menej cukru zjete, tým menšiu chuť máte na ďalší. Preto je dôležité najmä v prvých dňoch cukor zo stravy vylúčiť, respektíve, znížiť jeho príjem na minimum.

Asi sa čudujete, kde ostalo pečivo, zemiaky, cestoviny, ryža a celkovo múčne jedlá. Toto je asi najväčší problém...no, problém to nie je, skôr to viacerých odrádza vôbec začať s touto stravou. Tieto potravinu sú jednoducho tabu. Je to ťažké, najmä na začiatku, no úplne ľahko sa na to dá zvyknúť a telu sa po čase ani nežiada sladké. No treba mať pevné nervy, zabojovať a nevzdať to. Inak to nemá zmysel. Je síce fakt, že si môžete v malom množstve dopriať aj tieto potraviny, no rátajte s tým, že Vám len "nabalia" chuť na ďalšie sladké a že z nich rýchlo vyhladnete...

Veľmi dôležité je, aby ste prijímali dostatočné množstvo tekutín - myslí sa najmä voda, nesladené čaje a poprípade šťavy, ale doma vytlačené, nie z obchodu. Tie obchodné často ani nie sú šťavy a veľakrát obsahujú veci, o ktorých radšej ani nechcem vedieť.

Keďže je článok neskutočne dlhý, ostatné body rozpíšem až v druhej časti. Hádam som Vás veľmi neunavila a niekomu to pomôže. Budem rada, ak mi dáte vedieť, či máte skúsenosti s touto stravou, koľko sa Vám podarilo schudnúť a podobne :).


Pripájam sľúbené odkazy na stránky :)
Takto narýchlo som nenašla dobrú stránku o Paleo diéte, ale Google toho určite veľa nájde ;)
Našla som ale celkom vtipné video, ktoré hovorí o Paleo strave úplne od začiatku, pekne v kocke. Nájdete ho tu.
Recepty môžete nájsť tu.
Ak chcete mať prehľad o tom, ktorá potravina koľko sacharidov obsahuje, pripájam tabuľku, kde nájdete všetko potrebné.

Majte sa pekne :)



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára